Telefon: 733 066 199E-mail: info@krainamarzen.edu.pl

W kolorowej sali najmłodszych dzieci odbywają się zajęcia adaptacyjne. Są one wspaniałą propozycją dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem. Celem zajęć jest eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej oraz zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przedszkola (salą zajęć, łazienką, szatnią oraz placem zabaw). Wspólne zabawy adaptacyjne pozwolą na zmniejszenie lęku dziecka wobec przedszkola, nieznanych w nim osób i pomieszczeń. Oswojenie niepokoju przed nieznanym to olbrzymi krok naprzód. Zajęcia mają również na celu usamodzielnienie dziecka, wzmocnienie poczucia własnej wartości i pokazanie mu, ile radości daje wspólna zabawa z rówieśnikami i panią nauczycielką.

W czasie zajęć doświadczymy i nauczymy się:

  • - współpracy i działania w grupie,
  • - akceptacji innych dzieci,
  • - zasad panujących w przedszkolu.
  • - samodzielności przy posiłkach,
  • - radości tworzenia (zabawy plastyczne),
  • - radosnych piosenek i wierszyków.

 

Jak przygotować dziecko do przedszkola?

Adaptację ułatwiają:

  • Opowiadanie o zaletach przedszkola – nowi koledzy, dużo nowych zabawek, nauczycielka, która lubi dzieci, zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki
  • Wytłumaczenie dziecku, dlaczego będzie chodzić do przedszkola (np. rodzice chodzą do pracy i dziecko ma swoją pracę, czyli przedszkole)
  • Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola
  • Rozmowy o przedszkolu z innymi dziećmi, które lubią swoje przedszkole
  • Kontakt z rówieśnikami, przebywanie z innymi dorosłymi bez mamy
  • Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola
  • Uczestniczenie w zajęciach adaptacyjnych, zapoznanie z przedszkolem
  • Wspólne kupowanie wyprawki dla przedszkolaka (ręczniczka, piżamki, kapci, pościeli)
  • Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi! Dużo łatwiej adaptują się dzieci samodzielne,
  • niż te zależne od dorosłych
  • Poświęcenie dziecku swojego wolnego czasu, wspieranie go i akceptacja
  • Nie przedłużanie czasu rozstania
  • Podobny rozkład dnia w domu i w przedszkolu

Adaptację utrudniają:

  • Wyrzuty sumienia, niepokój rodziców, lęk o dziecko
  • Nieznajomość i brak zaufania do placówki, personelu
  • Brak doświadczeń społecznych dziecka w kontaktach z innymi rówieśnikami i dorosłymi
  • Wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą, nadopiekuńczość
  • Straszenie przedszkolem, paniami w przedszkolu
  • Pozostawianie dziecka od razu na cały dzień, do zamknięcia przedszkola
  • Brak czasu dla dziecka, pośpiech, zdenerwowanie
  • Brak zrozumienia, że rozpoczęcie nowego etapu w życiu dziecka może być dla niego bardzo trudne i związane z ogromnym stresem odreagowywanym w różny sposób
  • Oszukiwanie dziecka w sprawie momentu odbioru dziecka z przedszkola