W kolorowej sali najmłodszych dzieci odbywają się zajęcia adaptacyjne. Są one wspaniałą propozycją dla dzieci, które jeszcze nie rozpoczęły swojej przygody z przedszkolem. Celem zajęć jest eliminowanie stresu związanego z rozpoczęciem edukacji przedszkolnej oraz zapoznanie dzieci z pomieszczeniami przedszkola (salą zajęć, łazienką, szatnią oraz placem zabaw). Wspólne zabawy adaptacyjne pozwolą na zmniejszenie lęku dziecka wobec przedszkola, nieznanych w nim osób i pomieszczeń. Oswojenie niepokoju przed nieznanym to olbrzymi krok naprzód. Zajęcia mają również na celu usamodzielnienie dziecka, wzmocnienie poczucia własnej wartości i pokazanie mu, ile radości daje wspólna zabawa z rówieśnikami i panią nauczycielką.
W czasie zajęć doświadczymy i nauczymy się:
- - współpracy i działania w grupie,
- - akceptacji innych dzieci,
- - zasad panujących w przedszkolu.
- - samodzielności przy posiłkach,
- - radości tworzenia (zabawy plastyczne),
- - radosnych piosenek i wierszyków.
Jak przygotować dziecko do przedszkola?
Adaptację ułatwiają:
- Opowiadanie o zaletach przedszkola – nowi koledzy, dużo nowych zabawek, nauczycielka, która lubi dzieci, zna ciekawe zabawy, wierszyki i piosenki
- Wytłumaczenie dziecku, dlaczego będzie chodzić do przedszkola (np. rodzice chodzą do pracy i dziecko ma swoją pracę, czyli przedszkole)
- Czytanie opowiadań, których bohaterowie chodzą do przedszkola
- Rozmowy o przedszkolu z innymi dziećmi, które lubią swoje przedszkole
- Kontakt z rówieśnikami, przebywanie z innymi dorosłymi bez mamy
- Opowieści rodziców jak to było, gdy oni chodzili do przedszkola
- Uczestniczenie w zajęciach adaptacyjnych, zapoznanie z przedszkolem
- Wspólne kupowanie wyprawki dla przedszkolaka (ręczniczka, piżamki, kapci, pościeli)
- Ćwiczenie z dzieckiem samoobsługi! Dużo łatwiej adaptują się dzieci samodzielne,
- niż te zależne od dorosłych
- Poświęcenie dziecku swojego wolnego czasu, wspieranie go i akceptacja
- Nie przedłużanie czasu rozstania
- Podobny rozkład dnia w domu i w przedszkolu
Adaptację utrudniają:
- Wyrzuty sumienia, niepokój rodziców, lęk o dziecko
- Nieznajomość i brak zaufania do placówki, personelu
- Brak doświadczeń społecznych dziecka w kontaktach z innymi rówieśnikami i dorosłymi
- Wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą, nadopiekuńczość
- Straszenie przedszkolem, paniami w przedszkolu
- Pozostawianie dziecka od razu na cały dzień, do zamknięcia przedszkola
- Brak czasu dla dziecka, pośpiech, zdenerwowanie
- Brak zrozumienia, że rozpoczęcie nowego etapu w życiu dziecka może być dla niego bardzo trudne i związane z ogromnym stresem odreagowywanym w różny sposób
- Oszukiwanie dziecka w sprawie momentu odbioru dziecka z przedszkola